📢 Posouváme se dál: Top–ArmyShop mění jméno na Rigad! Chci si přečíst více

Chybí vám energie? Nakopněte ráno!

13. května 2024Rady a tipyHana SedlákováDoba čtení 3 minuty

Nemůžete ráno rozlepit oči. Budík típnete na třetí (nebo třeba osmé) zazvonění. Na záchodě ještě napůl v kómatu sjíždíte sociální sítě. Pak do sebe v mrákotách vyklopíte kafe, něco na sebe hodíte a jdete. Za volantem do sebe natlačíte rohlík během nadávání na ostatní řidiče. Zuby si čistíte v práci. A už v půlce dne vám totálně chybí energie. Poznáváte se? A proč to nezkusit trochu jinak? Zkuste našich 8 tipů a uvidíte, kam to vaši energii vyšvihne.

První činnosti, kterými začínáte nový den, mají poměrně zásadní vliv na náš výkon a produktivitu nejen ráno, ale i během celého dne. A taky na naše celkové nastavení, tím pádem i na to, jak bude den probíhat. Naši efektivitu dokážou buď nastartovat, nebo utlumit. A stejně tak i náladu buď nakopnou, nebo zašlapou v zárodku. Jak tedy začít den o kousek lépe?

1. Zůstaňte offline

Ruku na srdce, kolik z nás má tendenci hned ráno sáhnout po mobilu a projet zprávy nebo Instagram, nebo ještě hůř - kontrolovat pracovní emaily? A potom na nás padá takový zvláštní mentální smog...

Potíž je v tom, že je náš mozek prvních pár desítek minut po probuzení nejvíce vnímavý k vnějším podnětům. Velmi snadno tak dojde k jeho zahlcení (většinou negativními) informacemi, což negativně ovlivní výkon i náladu. Mysl je roztěkaná, navíc je těžké se od sítí odtrhnout a začít něco doopravdy dělat. To samé platí i pro sledování televize.

Vařič Jetboil a nádobí Keith u vody v Estonsku při východu slunce

Ráno je mozek nejvíc vnímavý k vnějším podnětům a snadno se zahltí. Vyberte si, čím ho "nakrmíte".

2. (Re)hydratujte se

Tělo během noci ztrácí tekutiny. Část ztratí pocením a další část vypařováním, navíc je nemá možnost průběžně doplňovat – jednoduše díky tomu, že spí. Organizmus se budí dehydratovaný. 

Proto je důležité ztracené tekutiny hned po probuzení doplnit a vypít velkou sklenici vody. Voda pomáhá tělu odplavit toxiny, zrychluje metabolizmus, hydratuje orgány a zbavuje ospalosti. S kávou naopak minimálně hodinu počkejte.

3. Dechové cvičení restartuje tělo

Dýcháme zcela automaticky a většinu času svému dechu nevěnujeme žádnou pozornost. Často také dýcháme mělce a nedostatečně, zvlášť ve stresových situacích, často ale i dlouhodobě. Už jen vědomé dýchání pomáhá zpomalit tepovou frekvenci, lépe okysličit orgány a zklidnit mysl.

Je tu ale další level. Chcete probrat a okysličit každou buňku v těle? Dejte si dechové cvičení. Skvělá je např. metoda Wima Hofa, kdy se střídají série hlubokých nádechů a pasivních výdechů s dechovými zádržemi. Během tohoto cvičení se doslova trénuje kardiovaskulární systém, čímž např. aktivně předcházíte vzniku civilizačních chorob. Tělo se při hlubokém dechu zahřívá, generuje energii, stimuluje činnost orgánů a celkovou regeneraci organizmu, zpracovává záněty. 

Pozor: tady nejde o výkon typu „jak dlouho vydržím v zádrži“ – vůbec na tom nezáleží. Jde o benefity, které dechové cvičení přináší.

4. Studená sprcha – půl zdraví

U (nejen) Wima Hofa ještě zůstaneme. Stejně jako dechové cvičení pomáhá i pravidelné otužování posílit kardiovaskulární systém a nastartovat imunitu. Tělo se naučí lépe vyrovnávat se stresem a zvládat teplotní extrémy (nejen zimu, ale i horko).

Přitom není nutné čekat na zimu ani se nořit do ledových kádí, když máme doma sprchu se studenou vodou. Začít můžete pozvolna – 10 až 15 sekund. Soustřeďte se přitom na svůj dech. Když se na tohle adaptujete, můžete časy postupně prodlužovat. Ani tady ale nejde o maximalizaci výkonu – jít za hranu by bylo kontraproduktivní.

TIP: Něco na vás leze? Vynechte na pár dní studenou sprchu a dejte si raději dechové cvičení.

Muž na horách sleduje východ slunce

Efekt cvičení ještě umocní pohyb na denním světle.

5. Rozhýbejte se

Další věc, která vás po ránu nakopne, je pohyb. A to jakýkoli, který vás baví. Cílem není se hned po ránu zbourat na tréninku, ale naopak nastartovat. Cvičení kromě pozitivního vlivu na tělo také zlepšuje koncentraci. 

TIP: Pokud to jen trochu jde, cvičte venku. Cirkadiánní rytmus totiž reaguje na světlo. I když je pod mrakem, denní světlo vás probere (umělé světlo a dokonce ani světlo venku za oknem nemá dostatečnou intenzitu). Zjednodušeně, když ráno dodáte tělu jeho dávku denního světla, tělo pozná, že je den a je čas se připravit k akci.

6. Buďte fresh

Hygiena, čisté oblečení a základní upravenost. Říkáte, že je to samozřejmost? Svezte se v parném létě tramvají a uvidíte, že není…

7. Snídaně je nejdůležitější jídlo dne

Vyvážená snídaně pomáhá nastartovat metabolizmus, dodá tělu i mozku živiny a energii. Hladina energie bude stabilnější a vy se nevyčerpáte hned na začátku dne. Nemusí to být žádná raketová věda (a pokud ano, jistě si svého výživového nebo fitness poradce najdete). 

8. Naplánujte si den

Říká se, že kdo neplánuje, plánuje neúspěch. Pokud jste si svůj den nestihli naplánovat už předchozí večer, právě brzy ráno máte příležitost si zorganizovat svůj čas a určit si hlavní priority a úkoly pro tento den. Nezapomeňte si vyčlenit čas na svoje blízké, záliby a odpočinek. Dnes ovlivňujeme to, jak se budeme cítit zítra.

Doporučené produkty
Štítky Zdraví

Čtenáře dále zajímá