Ať již pořizujete běžnou bavlněnou čepici nebo snad nějaký super-technický značkový produkt proti počasí, každý z nich má nějaký dopad a vliv na přírodní prostředí a sociální podmínky. Když ale budete rozumět, jak se snaží jednotlivé značky minimalizovat tento dopad a vyprodukovat věci, jenž jsou více udržitelné, tak lze aspoň takto udělat svým nákupem vybavení a šatů promyšlenou volbu o tom, co podpoříte a co ne.
V tomto článku proto dojde na přehled těch nejvíce relevantních udržitelných témat v outdoorové branži. Když zvážíte následující udržitelné atributy při nákupu, tak můžete mít pozitivní vliv na vaše/naše životní prostředí, své zdraví, život, zacházení se zvířaty i lidmi tam, kde se toto vybavení vyrábí. Dnes nejčastěji narazíte na tyto udržitelné certifikáty:
Ať se tu již bavíme o peří ve vašem spacím pytli nebo na vlně založené vložce do vašich kožených bot, většina z nás má a využívá nějaké ze zvířat odvozené produkty (a to skoro u všeho vašeho outdoorového vybavení). Pokud se chcete ujistit, že se zvířaty bylo dobře zacházeno a místní za ně dostali férové a neotrocké ceny, tak sledujte tyto zvířecí standardy:
Toto označení vám asi bude známo ze sekce kávy, čaje a jídla obecně. Filozofie Fair Trade stále roste co do své známosti i vlivu a má jí čím dál více produktů.
Fair Trade je široký pojem pro programy, jenž podporují udržitelné lokální podnikání a bezpečné pracovní prostředí pro farmáře a lidi zde celkově pracující. Fair Trade standard také podporuje ochranu životního prostředí a zesiluje místní komunity. Nad tímto systémem bdí několik mezinárodních organizací, z nichž je největší a nejznámější asi Fairtrade International a pak Fair Trade USA.
Klidně se dá najít i na ingrediencích a materiálech konkrétních produktů vedle továren a procesů. Aby tuto certifikaci někdo získal pro nějaký produkt, tak samozřejmě musí splňovat vše příslušné a nutné zároveň.
Co se týče konvenčně šité bavlny, tak ta může mít nečekaně velké dopady na životní prostředí a zemi, kde roste. Organicky pěstovaná bavlna ovšem má tento dopad nicméně co nejvíce minimalizovaný: v první řadě, nejsou povoleny žádné pesticidy ani herbicidy.
Farmy pěstující organickou bavlnu, co se chtějí tímto prestižním štítkem pyšnit, musí také aktivně praktikovat procesy, jenž podporují pozitivní vliv na zemědělskou půdu, redukují dopad na místní vodní systémy a mají nižší spotřebu energie. Uhlíkové emise organicky pěstované bavlny jsou obvykle výrazně nižší jako u tradičního hospodaření.
Pokud tedy hledáte něco s organickou bavlnou, tak hledejte u konkrétního produktu podobnou informaci. Výrobce se obvykle rád pochlubí.
Systém bluesign® operuje a usiluje v každém kroku zásobovacího řetězu o to, aby se do určitého produktu a jeho výrobního procesu nedostaly jakékoliv jedovaté / škodlivé substance. Tým bluesign® obsahuje dnes vedle expertů na chemii také znalce přes textilní výrobu a má i robustní sytém továrních auditů a certifikací. Klíčové oblasti zahrnují tyto:
Pokud budete hledat cokoliv z oblečení (či na textilu založené věci jako batohy) nebo podporujícího bluesign® a dané logo, tak hledejte texty: „bluesign®-certified material“ nebo „bluesign® product“.
Velký úspěch udržitelné filozofie je recyklace plastových lahví na produkci polyesteru pro nejširší škálu produktů zahrnujících vše od šatů až po plastové vybavení. Recyklované polyestery najdete prakticky všude – od základních svrchních vrstev na bundách, přes svítilny, až po batohy. Zkrátka jakýkoliv produkt, kam by bylo potřeba jinak dodat polyester tradiční / základní.
Podobně orientovaná firma a produkty se obvykle pochlubí někde na popisu nebo produktové stránce i s tím, kolik lahví připadlo na výrobu právě toho nebo onoho produktu.
I když dnes není až tak viditelný jako polyester, také recyklovaný nylon se občas dá v produktech nalézt a to ve srovnatelně variabilní a bohaté nabídce produktů i ošacení.
Když někdo používá recyklované materiály, tak mu to redukuje potřebu i náklady po jiných materiálech a surovinách. Obvykle to vyžaduje i méně energie ke zpracování a vody, nežli získávání materiálů jejich tradiční cestou. Také to snižuje objem odpadu, jenž skončí v zemních skládkách.
Forest Stewardship Council™ (FSC) značí, že tyto dřevěné (anebo na dřevě založené produkty jako třeba papír, dřevo, přírodní guma, celulózová vlákna, … ) jsou vyrobeny tak, aby respektovaly rigorózní předpisy a standardy pro správu lesa, z něhož vzešly. FSC certifikace pokrývá širokou škálu témat včetně chování se k životnímu prostředí, vyhovění legálním a regulačním mechanismům, práva lidí zde nativně žijících a sociální a ekonomické dobré zacházení s pracujícími včetně místních komunit.
Co se týče konkrétních cedulek, tak můžete vidět něco z následující sestavy:
„Kontrolované dřevo“ znamená, že je minimalizován risk použití dřeva a produktů z něj z nepřijatelného zdroje včetně dřeva, co bylo získáno z lesa přírodního / pralesa, co se stal obhospodařeným a tedy běžným nebo lesa, kde je / byl vysoký důraz na jeho zachování s nějakých místních důležitých důvodů a management si na něj dlouho brousí pily.
Opět stačí hledat logo FSC, když nakupujete něco ze dřeva nebo na něm založeném. FSC také pamatuje i na dřevě založené balení, takže tam se dá logo najít též.